Biltur gennem Panama

Vi blev forslået at leje bil også selv køre rundt, af Bibi fra Hanibal rejser Århus …dog en planlagt rute…biltur gennem Panama. Det er så fint, men aller bedst når man husker at leje et lille trådløs netværksmaskine(og den ikke dør)så GPS ´en med den høj dansk røst fortæller dig vejen. God nok er den meget lige og stor Panamericana som hovedvejen hedder gennem Panama, men der er side smut, byer og hoteller der skal findes.

PS. Her køres mellem 60 til 80 km i hastighed, så hurtig går det ikke, 200 km tager altså lige lidt ekstra, selvom vejerne er super moderne.

Første stræk Panama city til El Valle….. Anton vally.

Natur med natur på. Et skønt sted, landsbystil med en doven tilgang til livet. Dyreliv og plante livet er i højsæde her. Så den stod da også på traver til et vandfald, en sommerfugle farm og bare hænge ud og se hvad der sker her.

anton vally

Vores hotel, et hus med 4 værelse. Morgenmad i haven hver morgen til fuglesang og en sovende hund ved mine fødder.

Natur med natur på, så trave sko på og af sted på opdagelse.

Grøns smukt, bjerge, lidt højland og en semi jungle med vandfald.

anton vally

på vej til vandfald er vi, dem vi møder her over er bar ikke tynde, ved ikke om det status med lidt ekstra på siden.

Så det skov vandring, hængebro og finde et vandfald.

Selv deres haver tæt på junglen er lidt tæt bevokset, men så må der bare fejes og skovles lidt.

anton vally

Her i landet venter man meget på alt mulig, men især på transport. Børn sidder bare der uden så meget snak og venter med …for det meste en voksen. Uden mobil, Ipad eller andet elektronik. Vi venter bare.

Venter bare på bussen. Hvornår mon den kommer. Tror der er en tidsplan bare ikke helt skarp på minuttet. Men flot er den når det i høj fart ankommer.

Byen er også kendt for sine mange sommerfugle, kan ikke huske hvor mange de havde. Men de havde en smuk stor blå som overhovedet ikke havde lyst til at sidde stille til et foto shot. Øv for det for den var super fin.

Kunsthåndværk finder man alle steder, men forskelligt fra egn til egn.

anton vally

Her håndsyges på traditionelt vis, en form for patchwork.Bruges til tasker, punge duge eller puder, nu til dags.

Men smukke var de alle de stykker der hang side om side håndlavet i skønne farver.

El Valle til Padasi

Fra natur med natur på til strand jungle. Padasi er en farverig stille by ca. 30 km fra havet, vi boede dog med udsigt over havet og ikke i byen. Stranden er sort, bugten er omgivet af jungle og steder har super bølger til dem der elsker at stå på et farverigt bræt. Her kommer dog alle aldre med hver sin ide om at nyde, bogen, havet eller bølgen.

pedasi

Aftentur på et vand bræt.

Her er en skøn afslappet stil, god mad + drinks så det var ikke så dårligt med et par afslapper dage her ved havet.

Byen blev dog gennem travet, skønt syn med alle de farverige huse, grafitti på facader og som det er i Mellemamerika hænd slægte folk i gyngestole foran deres hus.

pedasi

Velkommen til Padasi, vi venter bare lige på et køretøj hjem.

Hvem kunne ikke tænke sig et hus i farver, der gør glad.

Blå som havet.

pedasi

Grøn med høns i……det tage vi ikke så højtidligt det med husdyr ude og inde i sofaen.

En eftermiddags koger i det pistacie grønne hus, men hygge snak fra naboen.

Eller sidder her i det røde, nyde aftensolen med en kølig ting i hånden.

Men ikke alle huse er lige fine, der er fattige alle steder, selvom Panama er et halv rigt land.

pedasi

Men de var glade hyggede, smilede til os. Hvad er det at være fattig, mangel på penge,mad eller jaaa jeg ved det ikke, men møder tit mennesker der er glade selvom de ikke ejer alverdens ting.

Byen som er så dejlig farverig på sine huse er det også på sine hus vægge, og jeg har svært at gå forbi et fedt væg maleri. Så spring over hvis du ikke gider se dem, men jeg elsker det bare.

pedasi pedasi pedasi    Farvel og tak for dejlige farver og skønne dage ved havet.

pedasi

Padasi til Boquete med stop i San Felix. Fordi det var et meget langt stræk.

Det var en maget laaaaaang tur, der skulle så lige ligges et par stop ind. Frokost + en hyggelig lille by.

God frokost i Santiago. Hurtig vider til næste stop som er en lille by, hvor tiden næsten er gået i stå, men damerne er farverige. San Felix.

Man bliver glad, for de er vilde med at male på alting…dette er et busstoppested.

Om lidt stiges der på bussen, dagens shopping er over.

Så sidder man så der i bussen.

Venter nok på sin far….for skolen er slut.

Er bare vild med at de så tossi med farver, se lige en smuk kontrast.

Deres kjoler er områdets svar på  smart dating. Mørke farver optaget og gift, lyse farver ledig på markedet så ved mændene hvor der skal smider deres energi når en kæreste skal findes…meget smart. Trekanter på kjoler fortæller at de stammer fra området med bjerge. Så gæt om hun er ledig eller ej.

Jeg venter på regnen stopper, hun venter på bussen og Klaus får sig en cola at køre på til næste stræk.

Boquete

Landede i Boquete set så aftensmad inde det blev til hotel tid. Så det i mørke, men blev gladelig overrasket da vi vågnede næste dag. Smukt sted, som at bo i en botaniske have.

Morgen udsigten fra altanen.

Boquete er et højlands natur område, kendt for kaffe i top klasse, vandfald og en masse vandreture.

Byen er fyldt med kaffe steder, spisesteder, hoteller masse turister og en bunke ex packs som de kaldes( dem der bor i morderne lukkede a la pensionist by, kommer fra alle steder i verden for at finde ro og slappe af ).

Så står vi af bussen med vores indkøb.

Meget stolte af deres kaffe by/område.

De ærgerlige ved byen/området er at jordprisen er steget enormt så alle vil sælge. Nå deres land sælges (som reglen er plantage land) ryddes det for alt, der opføres hoteller eller lukkede samfund for rige ex packs…..øv for det. Det betyder bare at nu har de ikke mad nok og ting må købes anden steds fra, ikke klima sundt. Tænk engang en fortalte mig når de sælger deres land er det med hensigt at flytte til Florida og nyde livet, okay her er elles mega smukt og fredfyldt når turisterne ikke larmer for meget.

JA JA der er også meget skønt grafitti her i byen i får bare lige et denne gang.

Kaffe tur

Det her er et kaffe område, så en kaffe tur blev det til. Ikke mange kender Panama for kaffe, men de laver faktisk noget af verdens bedst. Det bliver vider sendt og lavet til luksus kaffe i USA eller Europa. Så jeg var i kaffe himlen hvis sådan en findes.

Men det tager 10 år før de får en stor høst ud af en plante.

Der skal købers og smages ude i byen på en cafe som hedder …det perfekte par. Kaffe + chokolade. Siger det bare neeeeej det var godt.

Her i Panama har de en tradition eller måske vi skal kalde det for en af livets store fester for piger. Når du fylder 15 år holdes der af familien en kæmpe fest for dem. Der tages fotos, som har stor betydning(så det gøres der meget ud af)skal nemlig vises frem og hænges op. Ud over det har pigen også 14 ønsker/drømme. Det foregår sådan, at 14 veninder står på række og hver en af dem repræsentere et ønske…forstod ikke rigtig om de gik frem en og en, sagde det højt men pigen der fyldte 15 stod som nr. 15. Det stort meget stort, for der bliver pige til kvinder…frugtbare. Drenge er først når de bliver 18, de bliver til mænd, måske…men der er festen ikke på samme måde.

Mødte to der snart skulle have fest. Se lige hvor meget de gør ud af det. Små prinsesser.

Rund lille tur i området

Der er meget at se i Boquete, så vi tog lige en hurtig rund tur men en så sød bus guide.

Jeg er vild med natur, men også rigtig vild med alle de skønne nysgerrige børn vi mødte på vores tur rundt i det smukke landskab.

Klipper der øves i, de her er for begynder her lære børn at klatre også voksende.

Dem mødte vi mange af skønne børn…se selv…naturen var også smuk.

Der er børn af plantage arbejder og bor i barakker rundt om i højlandet.

Her lever de under små forhold, men glade var de alligevel. De ved endnu ikke hvad voksenlivet er.

Farvel og tak til et smukt område og skønne mennesker.

Sidste bil stræk er til Bocas del Toro

Sidste bil stræk er til Bocas del Toro med et stop i et lille samfund, Silico Creek. Her to overnatninger i en lidt meget primitiv hytte, som de så flot fortæller sådan boede vi før(mellem linjerne det gider vi ikke mere) ja ja så prøver vi da bare det. Bare lidt meget øv at hytten ligger på toppen, dog med fin udsigt, men væk fra byen så vi oplever ikke rigtig deres hverdags liv, som vi havde håbet. Vi havde håbet at skulle over natte ved en familie, men nej de går heller op med mad til os…så der sidder vi så…. Kl 20.15 er alt mørkt ingen strøm bare alene i hytten på toppen af landsbyen. Hvem gider også gå 50 trapper op for at sige hej også ned igen.

vores hytte på toppen af landsbyen. Med udsigt til lokum og bad.

udsigt over byen.

Kakao tur

Men vi har en skøn kakao tur som er noget af det de har i deres plantager. Kakao træer er bare smukke og smager fantastisk friske. De små blomster på grenen er dem der sener bliver til kakao planter.

der rists kakaobønner…som den vi køber rå kakao nips.

Færdig til Rikke spisning og de smagte sååååå godt.

der laves rå kakao smør…..uha det er himlen for mig.

Den friske frugt, de ristet bønner og en plade rå kakao smør. Ser det ikke godt ud.

Tak til kakao mor og far.

Plantage vandretur

Dagen efter står det på vandretur med morgen regn, til en familie plantage. Familien består af fem brødre og to søster, de har alle hver et stykke jord de dyrker. Vores mand var super til engelsk hurra for det for dem er der længe imellem. Denne familie dyrker, kakao, kaffe, majs, bananer, kokosnødder og lidt sukkerrør.

Her prøver jeg at fange en grønsags frugt til vores mad, kan ikke huske hvad den hed men smagte super.

Begyndte turen i meget regn, nogle gange hjælper en regnjakke ikke du sveder bare mega inden i den og er så lige så våd som gik du uden. De har 1 til 1,5 timer hver vej til deres plantage, så det er lange arbejders dage så nogle gange overnatter de i junglen.

Vi ankommer til hans plantage, hvor vi finder hans svigerinde der laver en fabelagtig gryderet til os af plantages gode sager.

Så kom sukkertrangen….der bides og suges i et sukkerrør.

Også kom solen hurra, ned stigningen var i smat og glatte sten.

Bil afleveres

Så skal bilen afleveres inden vi sejler vider til Bocas del Toro, det sker i en skør lille flod by med en del mennesker med et twist…..eller hvad det nu hedder når man har sin egen stil.

Så bliver det ikke mere lokalt.

Man har vel stil.

Så blev bilen aflever vi er afsted med båd til sidste del af et Panama eventyr.