Nord øst Vietnam….Kultur

Efter Hanoi hed det nord øst Vietnam..kultur og minuitter. Så vi tog Ha Giang + mere nord på i stedet for Sapa området. En 8 dages tur med egen chauffør og guide, rundt i den stor slået natur, besøgte spændende markeder, mødte forskellige minuittens grupper og sov på skønne homestay.

Og hvor er det bare skønt at jeg nu har mit eget kamera så der er dømt fri foto leg, fantastisk når der så er så mange motiver at fange rundt omkring i det smukke land.

Ha Giang

Turen til Ha Giang tog 6 timer så lige et lille stop på vejen for at strække ben og lige kikke rundt på et lille lokalt marked….kun smil og glade mennesker, de var nemlig ikke lige vandt til hvid med et kamara på maven, så de syntes det var lige så spændende som os.

Nord på er kendt for deres smukke natur og mange folkeslag. Hver lille landsby tilhøre en bestemte minuitters gruppe og det ses på deres huse og klæde dragter. Dog skriver vi 2017 og cowboy buksen, Nike T-shirten har gjort deres indtog, men nogle gå stadig i deres folkedragt….skøn for os som gerne vil have det hele så originalt som muligt….selv i 2017.

Smukke huse og der arbejders stadig med hånd kraft i ris marken.

Lige nu er det så tid så markerne er ikke så grønne som om nogle måneder.

Vider er vi og turen byder på et nyt lokalt marked som vores guide ikke havde besøgt før men hade hør om far en lokal på vores homestay….så igen et marked der ikke var vandt til de hvid med kamera på maven.

Der laves helbredende saft.

Et marked starter tidlig ca kl 5 og slutter omkring middag, så man kan jo blive træt midt i sin butik.

Typisk for unge par, barnet på ryggen, kvinden i traditionelt tøj og manden jeans.

Dong Van

Vejen mod Dong Van bød på mange smukke billeder.

Pigen på vej hjem….

Efter regn i varmen stiger skyerne op.

Børn der bliver sendt ud for at tikke slik og penge fra turister….forædlerne vil helle lade titte en hel dag end sende dem i skole, man bliver så trist.

Så blev det Don Van, sidst på dagen og lige et hurtig kik omkring….

Butikken hvor dagligvare sælges.

Pige hygge snak på en fridag….hvor super guide lige røg ind i billedet.

Dong Van er kendt for sit kæmpe store søndags markedet, så vi var tidlig oppe søndag morgen, klar med kamera på maven og spændt på hvad det kunne byde os…..meget fandt vi ud af 300 billeder sener…et marked der bar proppet med mennesker, der blev power shoppet, handlet dyr og drukket tæt.

Travlt…kaos men alligevel et hvis system i det hele.

De er vilde med farve jo stærkere des bedre.

Her sælger også børn…

Marked er også til for meget andet, det er her man komme for at finde sin mand, så hver søndag gøres der lige lidt ekstra ud af sit look……man ved jo aldrig om man er heldig.

En del mænd bruger dagen på at drikke igennem…happy water….som de kalder deres korn snaps, meget stærk vil jeg bare sige har smagt på det. De begynder tidlig nok kl 6 eller 7 og er noget vissen når vi kommer til kl 11….og markedet slutter omkring kl 12.

Piger og kvinder tager deres bedste tøj på for at vise sig frem, mange mænd tager deres bedst ko med for at fortælle lidt om dem selv…for det er ikke altid for at sælge koen med for at tiltrække en kvinde….sjovt kan man sige, her hjemme er det en score manden med en stor bil i Vietnam med en smuk ko.

Meo Vac

Vider til næste by, fra Dong Van til Meo Vac køre man af det de kalder lykke vejen, en vej som har været lang tid undervejs. Den skulle forbinde de to byen og nogle dele af vejen var det kun de modigste der var med til at bygge, for hver dag døde nogle stykker under vej byggeriet.

Men nu er det der ikke let at køre på, konstant spæret pga. jordskred, men vi kom til Meo Vac og oplevede igen et skøn marked. Her var det ikke så proppet.

Men fyldt med smukke billeder af farvende stråelende mennesker.

Restaurant området

Ba Be lake

Ba Be lake er et natur område, en fredet national park som mange besøger for trekking, flod tur og små landsbyer.

Besøg hos en landsby…så det blev lige til selfie med de skønne børn.

Aftensmad på vores sidste homestay, det var skønt på hver homestay vi var…..hjemmelavet med og fællesspisning med familien og hvis der var andre gæster. Ikke mange mad billeder jeg har taget, nord Vietnam er ikke et grønsags sted, så jeg var tit på en prøve. De spiser urolig meget kød især gris, lidt kylling og næsten ingen fisk….men der var altid ris og to grønsager godt for mig.

Aften udsigt udover Ba Be lake…….sidste aften efter 8 spændende dag i det nordlige.

Hanoi…kaffe…god juice inden turen går til stationen…16 timer i sovevogn med Hoi An.

One Comment

1. Linda P.

Helt fantastiske billeder… Wauw…sikke en tur:)