Grød med quinoa og havregryn

Vinter = koldt = grød i hvert fald for mig og for at holde varmen. Havde jo fået købt havremælk så tænkte da lige det sidste skulle bruges igen i en dejlig grød, så blev inspireret af Mad for livet, den dygtige Anette Harbech Olesen og hendes grød ideer. http://www.madforlivet.com/

Nogle er vilde med quinoa andre syntes bare det noget mærkelig noget, men jeg rejste rundt i Peru og Bolivia for 15 år siden hvor jeg for første gang fik smag for dette sjove lille korn og så er det jo super sundt…fundet på Anettes hjemmeside…

Quinoa er teknisk set ikke en kornsort, men lad os alligevel betragte den som sådan, for vi kan anvende den i bagværk, i grød og som erstatning for ris. Quinoa adskiller sig fra de traditionelle kornsorter ved at have et meget højt proteinindhold og en helt unik aminosyrebalance. Protein-indholdet i quinoa kan være op til 22%, afhængig af sorten. Til sammenligning indeholder hirse og brune ris ca. 10%. Quinoa er rig på B-vitaminer, Evitamin og jern og indeholder faktisk mere calcium pr. 100 g end mælk. Andre mineraler som kalium, zink, magnesium, kobber og mangan er ligeledes rigt repræsenteret i quinoa. Og så er quinoa til og med glutenfri.

 

Men sidder dog her til morgen på gulvet oven på mit dejlige verdenskort som jeg elsker at kikke på….jaaaa for inden længe går turen til Indien, en yoga tur jeg har set frem til længe…helt ned syd til kovalam. Men sidder samtidig og kikker hvor der skal går ture til her i 2016, London altid, Amsterdam tror jeg, måske en lang tur rundt i nord Indien til sommer der har jeg ikke været kun Nepal, Iran er også et ønske, trænger snart til Marokko igen godt at man aldrig stopper med at drømme om steder der mangler et besøg.

QUINOA-GRØD-2

Hvad skal jeg bruge og hvordan gør jeg

Til 2 personer eller en der er meget sulten.

  • 1 dl quinoa..rød hvis eller sort hvad der er i skabet
  • 1 dl havregryn, glutenfri hvis du ikke tåler
  • 4 dl plante mælk, jeg brugte havremælk, kan også bruge vand plantemælken giver bare en bløder grød
  • 1 tsk kanel
  • lidt salt

Kom det hele i en gryde aftenen før, så det meget nemmer at koge til grød en tidlig morgen.

For at søde grøden kommer jeg

  • 4 tørrede abrikoser, hakket i små stykker
  • 4 tørrede dadler hakket i små stykker

Kom de tørrede frugter i gryden og lad det koge op, skru ned for varmen lad der små koge 10  min, sluk og lad grøden stå 10 min og trække, hvis man syntes grøden bliver for tyk tilsæt mere plantemælk. Man bliver glad i låget af god grød, top med det dy har lyst til eller der er i køleskabet, alt er tilladt bare man bliver glad af den mad man spiser.

QUINOA-GRØD-4

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

*